תנ"ך על הפרק - תהילים יט - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים יט

586 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֗חַ מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃הַשָּׁמַ֗יִם מְֽסַפְּרִ֥ים כְּבֽוֹד־אֵ֑ל וּֽמַעֲשֵׂ֥ה יָ֝דָ֗יו מַגִּ֥יד הָרָקִֽיעַ׃י֣וֹם לְ֭יוֹם יַבִּ֣יעַֽ אֹ֑מֶר וְלַ֥יְלָה לְּ֝לַ֗יְלָה יְחַוֶּה־דָּֽעַת׃אֵֽין־אֹ֭מֶר וְאֵ֣ין דְּבָרִ֑ים בְּ֝לִ֗י נִשְׁמָ֥ע קוֹלָֽם׃בְּכָל־הָאָ֨רֶץ ׀ יָ֘צָ֤א קַוָּ֗ם וּבִקְצֵ֣ה תֵ֭בֵל מִלֵּיהֶ֑ם לַ֝שֶּׁ֗מֶשׁ שָֽׂם־אֹ֥הֶל בָּהֶֽם׃וְה֗וּא כְּ֭חָתָן יֹצֵ֣א מֵחֻפָּת֑וֹ יָשִׂ֥ישׂ כְּ֝גִבּ֗וֹר לָר֥וּץ אֹֽרַח׃מִקְצֵ֤ה הַשָּׁמַ֨יִם ׀ מֽוֹצָא֗וֹ וּתְקוּפָת֥וֹ עַל־קְצוֹתָ֑ם וְאֵ֥ין נִ֝סְתָּ֗ר מֵֽחַמָּתוֹ׃תּ֘וֹרַ֤ת יְהוָ֣ה תְּ֭מִימָה מְשִׁ֣יבַת נָ֑פֶשׁ עֵד֥וּת יְהוָ֥ה נֶ֝אֱמָנָ֗ה מַחְכִּ֥ימַת פֶּֽתִי׃פִּקּ֘וּדֵ֤י יְהוָ֣ה יְ֭שָׁרִים מְשַׂמְּחֵי־לֵ֑ב מִצְוַ֥ת יְהוָ֥ה בָּ֝רָ֗ה מְאִירַ֥ת עֵינָֽיִם׃יִרְאַ֤ת יְהוָ֨ה ׀ טְהוֹרָה֮ עוֹמֶ֪דֶת לָ֫עַ֥ד מִֽשְׁפְּטֵי־יְהוָ֥ה אֱמֶ֑ת צָֽדְק֥וּ יַחְדָּֽו׃הַֽנֶּחֱמָדִ֗ים מִ֭זָּהָב וּמִפַּ֣ז רָ֑ב וּמְתוּקִ֥ים מִ֝דְּבַ֗שׁ וְנֹ֣פֶת צוּפִֽים׃גַּֽם־עַ֭בְדְּךָ נִזְהָ֣ר בָּהֶ֑ם בְּ֝שָׁמְרָ֗ם עֵ֣קֶב רָֽב׃שְׁגִיא֥וֹת מִֽי־יָבִ֑ין מִֽנִּסְתָּר֥וֹת נַקֵּֽנִי׃גַּ֤ם מִזֵּדִ֨ים ׀ חֲשֹׂ֬ךְ עַבְדֶּ֗ךָ אַֽל־יִמְשְׁלוּ־בִ֣י אָ֣ז אֵיתָ֑ם וְ֝נִקֵּ֗יתִי מִפֶּ֥שַֽׁע רָֽב׃יִֽהְי֥וּ לְרָצ֨וֹן ׀ אִמְרֵי־פִ֡י וְהֶגְי֣וֹן לִבִּ֣י לְפָנֶ֑יךָ יְ֝הוָ֗ה צוּרִ֥י וְגֹאֲלִֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

השמים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע. אמרו פ"ק דכתובות דף ה' ע"א מעשה ידיהם של צדיקים מי מגיד הרקיע ומאי ניהו מטר. ופרש"י האי מעשה ידיו במעשה הצדיקים כתיב שקרויין מעשה שלהם מעשה ידיו של הקב"ה והכי קאמר ומעשה ידיו דהוא מעשה הצדיקים מגיד הרקיע שהרקיע מעיד עליהם לבריות שהם צדיקים שמתפללים על הגשמים ומטר יורד עכ"ל ודרך דרש אפשר לומר לפום מאי דדריש מעשה ידיהם של צדיקים שהם מעשה ידיו של הקב"ה מי מגיד הרקיע דעל ידי חידושי תורה שהם מחדשים נעשים שמים חדשים וז"ש מי מגיד הרקיע שנעשה ע"י חידושיהם בתורה. א"נ פירש בספר ארץ החיים מספרים כבוד אל ממש דהשמש והגלגלים אינם יכולים לילך כי אם ע"י שאומרים שירה והראיה שמש בגבעון דום ר"ל שלא יאמר שירה ובזה ממילא עומד:אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם. הדבור יתחבר מג' דברים יחד הא' תנועת הקול בפני עצמה הב' חיבור התנועות שמהם חוברה התיבה הג' הקול היוצא מהגרון ואמר כי הגדת הרקיע וסיפור השמים אינו כסיפור בני אדם שאין שם אומר והוא הענין הא' ואין דברים הב' בלי נשמע קולם הג' אבל יש ג' ענינים כנגדם. בכל הארץ יצא קום כנגד אין אומר כי הקו תחלת הבנין. ובקצה תבל מיליהם כנגד ואין דברים לשמש שם אהל בהם כנגד בלי נשמע קולם. הרב החסיד מהר"ר יוסף יעבץ זלה"ה בפירושו:תורת ה' תמימה משיבת נפש. אפשר במ"ש בסוף חגיגה ת"ח אין אור של גיהנם שולטת בהם והקשו דמה שחטא איך יתוקן וכן אם חסר לו כמה מ"ע שלא קיים באיזה אופן ישתלם. ותירצו דהת"ח יושלם בגלגול. וז"ש תורת ה' תמימה והיא כמו שלשלת אחת. וכי תימא אם כן במה יושלם החכם שחטא ועבר על לאוין וגם חסר לו קיום כמה עשין וכיון שהיא תמימה דא עקא. לז"א משיבת נפש כדי להשלים הצדיק והחכם משיבת נפש מחזיר הנפש בגלגול ובזה יתוקן. א"נ במ"ש גורי האר"י זצ"ל שקיום המצות עשה ולעבור על ל"ת הכל הוא בנפש וזש"ה נפש כי תחטא ואשמה הנפש הנפש החוטאת וכיוצא שהכל הוא בנפש. ותלמוד תורה הוא ברוח ויש יתרון בלימוד דהגם שהוא תקון הרוח מ"מ מועיל גם כן לחלק הנפש. וז"ש תורת ה' תמימה והחידוש הוא שיש בה תועלת לנפש הגם שהתורה היא ברוח וז"ש משיבת נפש:הנחמדים מזהב ומפז רב. אפשר דבאומרו הנחמדים מזהב ומפז שר"ל יותר מזהב ויותר מפז בדיבור זה כלול על אחת כמה וכמה והמשכיל יבין פרטים ופרטי פרטים ומה שהוא גלוי ומפורסם דהגם דזכה לזהב ופז רב עדיין מצד אחר יש לו פחד שלא יגזלוהו או המלכות יעליל עליו. וזאת התורה מלבד עצם ערכה המופלא היא שומרת לבעלה מכל רע ומגדלתו ומרוממתו וכו'. ומה דמות יערוך חמדת זהב לחמדת התורה ואין קץ למעלות התורה. ומתוקים מדבש מתוק גופני ורוחני ואינו קץ כדבש:גם מזדים חשוך עבדך וכו'. אפשר במה שפירשו משם הרב מהר"ם אלשיך ז"ל מ"ש רז"ל לא היה דוד ראוי לאותו מעשה וכו' דהכונה דלפי קדושת דוד הע"ה ורוב עסקו בתורה היה ראוי שיכריזו עליו בשמים ירעם הזהרו בדוד ובתורתו ועי"כ הסט"א היה פורש וכמו שאמרו בסוף קדושין אלמלא דמכריזי ברקיעא הזהרו בר"מ ותורתו וכו' וה"נ ראוי להיות לדוד הע"ה והיו פורשין ממנו ולא היה חוטא אמנם להורות תשובה ליחיד הוצרך הדבר זהת"ד ואפשר דמזמור זה אפשר דהיה אחר ענין ב"ש דכבר חטא ושב והורה תשובה ליחיד ולז"א גם מזדים הוא היצה"ר וסט"א חשוך עבדך דיכריזו ברקיעא הזהרו בו ובתורתו. אז אהיה תם. ונקיתי מפשע רב של בת שבע יהיו לרצון אמרי פי וכו':

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך